Rekisteröidy  |  Kirjaudu sisään  |  Keskustelualue  |  Etsi  |  UKK

Etusivu » :: OFF-TOPIC :: » Koulu ja opiskelu

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yliopisto
 Viesti Lähetetty: Ke Elo 26, 2009 21:44:23 
Poissa
Graafikko
Käyttäjän avatar

No niin, koska täällä on käsittääkseni myös yliopistoissa opiskelevia, tahtoisin herättää aiheesta keskustelua. Miksi valitsitte juuri tämän muodon, mitä alaa opiskelette, sivuaineet, millaista opiskelu on, onko tenttejä paljon, työn määrä lukioon/amikseen verrattuna... Kaikkea mahdollista kiitos! (:

Itsehän olen vasta lukion toisella, mutta viime vuonna sain kuningasideani hakea lukion jälkeen psykologiaa lukemaan, ihan psykologiksi haluan kouluttautua. Eli varsinkin psykologian opinnoista yliopistossa olisin kiinnostunut kuulemaan lisää. Arveluttaa vain, että kuinka vaikea on päästä sisään ja näin.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Yliopisto
 Viesti Lähetetty: To Elo 27, 2009 20:35:24 
Poissa
Vanhin
Vanhin
Käyttäjän avatar

Ainakin Joensuun yliopisto keikkui tänä kesänä TOP 5 aiheella "Vaikein pyrkiä psykologin opintoihin". Kannattaa itse ottaa asioita selvää ja vaikka kysellä opinto-ohjaajalta mutta olen ymmärtänyt että psykologiksi on hankalahko päästä opiskelemaan, ainakaan valmistautumatta.

Suurin ero yliopiston ja lukion välillä on itsenäisyys. Kaikki täytyy selvittää itse annetuista ohjenuorista. On sinun päätöksesi vallan alla milloin suoritat esimerkiksi virkamiesruotsin. Joudut kuitenkin suorittamaan tiettyjä kursseja ennen kuin voit edetä opinnoissa ja vastaavaa. Yksinkertaisestetusti: ensin perusopinnot, sitten aineopinnot. Paljon opiskellaan myös kirjatenttien muodossa. Yhteen tenttiin on luettavaa usein 200-600 sivua. Yliopistossa opiskelu on niin monipuolinen ja elävä olento että on mahdotonta kuvailla sitä äkkiseltään.

Itselläni on tällä hetkellä pääaineen lisäksi kaksi sivuainetta: suomi ja pedagogiset plus päälle tietysti kaikille oppialoille pakolliset kieli - ja viestintäopinnot (englanti, ruotsi, puheviestintä ja akateeminen kirjoittamine) ja sekä akateemiset opiskelutaidot (orientoivat opinnot, ATK-opinnot...). Näistä pitäisi rakentaa toimiva aikataulu ilman suurempia päällekäisyyksiä ja toivoa, että kaikki tulee suoritetuksi ajallaan.

En enää edes muista mistä sain idean yliopisto-opintoihin. Jostain se vain tuli. Ideasta opiskella äidinkielenopettajaksi. Tällä tiellä on hyvä, tämä on minulle oikea ja olen viihtynyt.

Profiili  

Viesti Lähetetty: To Syys 10, 2009 19:08:34 
Poissa
Upea Lumottu
Upea Lumottu
Käyttäjän avatar

En ollut tarpeeksi älykäs yliopistoon =)
Luulin, että pärjäsin hyvin pääsäreissä, mutta 6 pistettä jäi uupumaan. Hain historian linjalle. Jos jaksan niin haen uudestaan, mutta luulen, että en tuu onnistumaan.

Who wakes up to a bottle of wine.

Profiili  

Viesti Lähetetty: La Syys 26, 2009 20:56:56 
Poissa
Lumottu
Lumottu
Käyttäjän avatar

Minä tiesin jo jostain ala-asteikäisestä, että yliopistoon sitä ollaan isona menossa. Oon aina halunnu eniten opettajaksi tai tutkijaksi, itse asiassa eniten tutkijaksi. Varmaan joskus 12-13-vuotiaana sitten päätin bilsaa mennä opiskelemaan. Oli siinä matkan varrella pieniä hairahduksia ajatuksen muodossa, että menisiki opiskelemaan maantiedettä tai biokemiaa, mutta kyllä se biologia sitten kuitenkin on se mun ala.
Tänä vuonna aloitin sitten maantieteen sivuaineena ja toisena sivuaineena mulla on ihan luonnollisesti biotiede, joka on lähinnä kaikkii geenijuttuja. Bilsan pääaineena mulla on ekologia, joka sitten vielä jakautuu eläin-tai kasvipuolelle. En vielä kyllä oo niistä osannu päättää, että kumpaan menis. Kasvipuolen opinnot on silleen kiinnostavammat, mut eläinpuolesta tykkään tosi paljon vesien selkärangattomista, esimerkiksi päiväkorentojen toukat on tosi kauniita! En olis koskaan uskonu sanovani toukkia kauniiks, mut niin se vaan on. Tykkään myös eläinplanktonista tosi paljon, nekin on tosi hienoja.
Opiskelu tosiaankin on hyvin itsenäistä. Ei mulla kauheesti oo luentoja, eikä niilläkää oo ees pakko käydä. Meillä ainakin bilsassa kaikki luentomateriaalit tulee myös nettiin, josta mä niitä sitten luen. On meillä kyllä sellasia harjoitustuntejakin, joissa on sitten pakollinen läsnäolo. Ne on usein jotain mikroskooppi- ja labratöitä. Nyt on meneillään sellanen eläinten leikkelykurssi, en kyllä niitä isompia selkärankasia kauheesti haluis leikellä. Mut lukemisesta, ainahan ne opettajat sanoo, että tää kirja pitää ostaa eikä pärjää ellei lue kirjasta, mut hyvinpä mää oon pärjänny, vaikka oon lukenu vaan netistä ne luentomateriaalit. On niitäkin silti ihan kivasti, mut ei ihan niin paljon töitä ku kirjassa. Meidän bilsan kirjat on silti jotku ihan mielenkiintosia, mut luen niit mieluummin sit vaan huvikseni sillon kun on aikaa. Se miten paljon tenttejä on kai riippuu aika paljon siitä, miten paljon niitä kursseja ottaa. Mulla on tänä syksynä ehkä jotain 7 tenttiä, en ees muista. Jostain kurssista voi olla montakin tenttiä, mut meil on yleensä vaan yksi.
Yliopistossa on kyl selvästi enemmän töitä ku lukiossa. Lukiossa pärjäs erinomaisesti sil yhen illan lukemisella, mut ei sitä enää yliopistossa kyllä kannata harrastaa. Tarvii pikkasen enemmän aikaa omaksua se kauhee tietomäärä, mikä melkeen joka kurssilla on. Yliopistossa ei kyl enää pärjää pelkällä lahjakkuudella.
Mitä noista muista yliopisto-opinnoista, kuten esim. kieliopinnoista sanois, niin meillä on pakollisena kaksi enkun kurssia. Toisen sain suoritetuks ylioppilastodistuksen E:n perusteella ja toisesta menin suulliseen alkutenttiin, jonka läpäisin. Kumpaakaan kurssia ei siis ees tarvinnu käydä. Ruotsi on joskus kolmantena vuotena, ehkä senkin sais suoritettuu alkutentillä... Sit mitään akateemisii kirjotus- ja puhetaitokursseja meil ei oo. Humanistisel alal se on vissiin vähän eri juttu, niil on enemmän tollasii kursseja. Orientoivat opinnot on nyt ihan höpöhöpö-juttu, eikä meil oo mitää ATK-opintojakaan. Me kyllä tehdään tietokoneella paljon kaikkia kaavoja ja lasketaan kaikkii taulukoita ja hirveitä aineistoja excelillä ihan bilsan kursseilla, ei meil oo mun mielest mitään erityiskurssia siihen. Aika lailla siis pelkkiä biologian ja maantieteen opintoja.
Oon saanu tehtyy aika hyvät suunnitelmat opintojen suorittamisen suhteen. Vuosi kerrallaan, mut kattoo kuitenkin loppuun asti jonku suunnitelman.
Ei se niin vaikeeta oo. Vähän kun jaksaa vaan lukea enemmän ku lukiossa, niin hyvin menee.

Kuva

Profiili  

Viesti Lähetetty: Pe Loka 02, 2009 15:41:26 
Poissa
Graafikko
Käyttäjän avatar

Chocola kirjoitti:
Yliopistossa on kyl selvästi enemmän töitä ku lukiossa. Lukiossa pärjäs erinomaisesti sil yhen illan lukemisella, mut ei sitä enää yliopistossa kyllä kannata harrastaa. Tarvii pikkasen enemmän aikaa omaksua se kauhee tietomäärä, mikä melkeen joka kurssilla on. Yliopistossa ei kyl enää pärjää pelkällä lahjakkuudella.

Tämä jotenkin häiritsee minua. Siis, että tottakai on näin, mutta toisaalta..
Tätähän meille on sanottu aina ------>"Ylä-asteella on sitten oikeasti opiskeltava"-----> "Lukiossa joutuu lukemaan paljon enemmän kuin ylä-asteella" ja sitten "Yliopistossa..."
Mutta vaikka myönnän, että taso nousee jatkuvasti opiskeltaessa, niin onko se nyt kuitenkaan niin mullistavaa? Koska samallahan ihminen itsekin kasvaa, eikä vain pelkkä työmäärä tai tahti. Tällä tarkoitan sitä, että yliopistossa aloittavathan ovat ehkä niitä entisiä lukiolaisia, ja siihenkin työskentelytapaan oppii, eikös?
Ja itse en koskaan ole luottanut pelkkään lahjakkuuteen, paitsi matematiikassa (silloin kun vielä pystyin), joten lukeminen ei tuota ongelmaa.

Juu, kaikkiin muihin paitsi Joensuun yliopistoon vaaditaan psykassa erinomaiset tilastomatematiikan taidot... Täytyy katsella miten se kurssi meni ja mahdollisesti ottaa vielä lisäkurssi. Matska menee ihan ohi, ainakin toistaiseksi.

Profiili  

Viesti Lähetetty: Pe Loka 02, 2009 16:29:38 
Poissa
Lumottu
Lumottu
Käyttäjän avatar

Mulle sanottiin sillon lukioon mennessä, et siel tarvii sit kans opiskella. Siis ihan höpötystä mun mielestä. Ei siellä tarvinnu opiskella yhtään sen enempää ku yläasteellakaan. Ehkäpä mä oon menny sillä lahjakkuudella, kun muuten oon aika laiska. Miks kuitenkaa lukisin enempää, jos vähemmälläkin tiedän pärjääväni. Oon mää yliopistossakin menny pari kurssia hyvillä arvosanoilla sillä illan lukemisella, mut suurimmas osas tarvii lukee vähän enemmän.. Mikä nyt sit kenenkin mielestä on mullistavaa, aika ääripään ilmaus mun mielestä. Sanoisin, että selkee ero lukioon verrattuna.

Mun pari kaveria on muuten ollu parikin kertaa psykologian pääsykokeissa. Koe on kuulemma ihan pelkkää matikkaa. Toinen niistä jopa opiskeli psykologiaa vuoden verran avoimessa, eikä siltikään päässy sisään. Toinen sano, ettei se ees auta opiskella psykologiaa, vaa pitäis sitä matikkaa opiskella.

Kuva

Profiili  

Viesti Lähetetty: La Loka 03, 2009 13:16:34 
Poissa
Graafikko
Käyttäjän avatar

Hmm niin, matematiikka on se kompastuskivi varmasti. Itse ajattelin hakea samalla amikseen kampaajaksi, ja todennäköisesti kun ekalla ei pääse yliopistoon, niin menen sitten sinne amikseen ja opiskelen tilastomatskaa avoimessa.
Ja lukiossa varmasti pärjää lukematta jos on lahjakas. Minä olen vain niin paha perfektionisti että vaikka lukematta saisi hyvän niin haluan sen vielä paremman lukemalla (:
Mikähän ala on "helpoin" päästä sisään yliopistoon?

Profiili  

Viesti Lähetetty: Ti Loka 06, 2009 09:11:48 
Poissa
Toimittaja
Toimittaja
Käyttäjän avatar

pAigee kirjoitti:
Mikähän ala on "helpoin" päästä sisään yliopistoon?

Sehän riippuu ihan yliopistosta, mutta yksi helpoimmista paikoista päästä sisälle on Joensuuhun lukemaan matematiikaa (huom, minäkin olisin päässyt sinne ilman pääsykokeita). Tuohon ei tarvitse onnistua kovin kummoisesti yo-kokeissa, että pääsee suoraan yo tuloksilla ilman pääsykokeita.

I've got news for you, Michael. "Trust me" means absolutely zero inside these walls. (Prison Break)

talitintin teokset / Bannereita 10.8.2010

Profiili  

Viesti Lähetetty: Ke Loka 07, 2009 21:43:40 
Poissa
Vanhin
Vanhin
Käyttäjän avatar

Yksi helppo ala on myös (tidii) Joensuun yliopistossa tietojenkäsittelytietoa: kuulemani mukaan viime vuonna hakijoista joka toinen pääsi sisään. Muistaakseni myös kemiaa on suhteellisen helppo päästä lukemaan.

Profiili  

Viesti Lähetetty: Ke Loka 07, 2009 22:53:32 
Poissa
Toimittaja
Toimittaja
Käyttäjän avatar

Mitenköhän hankalaa historiaa on päästä lukemaan :)
On alkanut kiinnostaa kaikista eniten, ja varmaan ainakin kokeilen kaksoistutkintoni jälkeen, jos pääsisin pääsykokeisiin, historia, ja sitten oikeustiede kiinnostavat eniten, mutta ainakin oikeustiedettä on kuulemma törkeän vaikea päästä opiskelee ja voi olla ettei älynlahjat minulla riitä ;<

Profiili  

Viesti Lähetetty: To Loka 08, 2009 15:24:37 
Poissa
Toimittaja
Toimittaja
Käyttäjän avatar

Jecca kirjoitti:
Mitenköhän hankalaa historiaa on päästä lukemaan

Historiaahan haetaan aikalailla paljon lukemaa ja sisälle pääsee vähän, joten sisään pääsee tosi pieni prosentti. Taas on varmaan nostettava esille Joensuun yliopisto jonne on varmaan tälläkin alalla helponta päästä sisään. Kannattaa varmaan tutkia uusimpia yliopisto-oppaita (vai mitä ne ikinä olivatkaan) joissa näkyy hakijoiden ja sisään päässeiden määrä. Sekä tietysti vanhojen pääsykokeiden tarkastaminenkaan ei ole huono idea.

Jecca kirjoitti:
--oikeustiede kiinnostavat eniten, mutta ainakin oikeustiedettä on kuulemma törkeän vaikea päästä opiskelee ja voi olla ettei älynlahjat minulla riitä ;<

Noh, törkeän ja törkeän vaikeaa.. Vaikeaksihan siinä sen tekee, että suoraan lukiosta lähtiessä koe on törkeän vaikea. En ole tutkinut hakijoiden määriä, mutta eiköhän Rovaniemelle oli helpompi päästä kuin Turkuun tai Helsinkiin. Kuitenkin kun tutkimme kaverin kanssa asiaa Turussa on helpoimmat pääsykokeet näistä kolmesta vaihtoedosta. Nyt kun itse olen opiskellut oikeudellisia aineita reilu pari vuotta pääsykokeet eivät tuntuneet kovinkaan vaikeita.

Katsotaan löytäisinkö itseni ihan lähi vuosina Rovaniemeltä, koska viime aikaisten tapahtumien siivittämänä oikis kiinnostaisi entistä enemmän. Nyt minusta tuntuu, että oikeasti joskus vielä toteutan unelmani lakimiehen urasta.

I've got news for you, Michael. "Trust me" means absolutely zero inside these walls. (Prison Break)

talitintin teokset / Bannereita 10.8.2010

Profiili  

Viesti Lähetetty: To Loka 08, 2009 20:50:20 
Poissa
Vanhin
Vanhin
Käyttäjän avatar

Faktahan on että lukion/ammattikoulun jälkeen koulupaikasta korkeakouluissa joutuu taistelemaan. Tiedän omassakin kaveripiirissä ihmisiä, jotka ovat tulleet sisään "heittäen" varasijalta 16. Heillä onkin sitä älyä. Itse joduin opiskelemaan pääsykokeita varten perus-(koulu)kieliopin kokonaan uudestaan tempuksia lukuunottamatta. Toisaalta olen tarvinnut tuolloin opiskelemiani asioita kurssien ymmärtämiseksi. Ei aineopintojen aikana voi enää miettiä, missä sijassa sana taipuu.

Uskon että kuka tahansa pääsee minne tahansa, kunhan löytää itsestään ensinäkin luottamuksen ja uskon siihen että minähän pääsen. Ja vasta sitten jaksaa lukea pääsykokeisiin.

Profiili  

Viesti Lähetetty: To Kesä 17, 2010 13:13:39 
Poissa
Lapsi
Lapsi
Käyttäjän avatar

Mä sain lukion päätökseen tänäkeväänä ja hain muutamaan yliopistoon. Päätin valita sellaiset yliopistot ja linjat, joihin pääseminen ei vaatisi ihan älytöntä valmistautumista pääsykokeisiin, sillä ajattelin etten näin kirjotusten jälkeen jaksaisi kunnolla panostaa pääsykokeisiin. Pääasia, että pääsisi edes jonnekin opiskelemaan vuodeksi, ettei tarvitsisi pitää välivuotta ja miettisin sitten mitä oikeasti haluaisin tehdä.

Hain siis lopulta lukemaan yhteiskuntapolitiikkaa Itä-Suomen (samalla valintakokeella Kuopioon ja Joensuuhun, joista Kuopio ykkösenä) ja Jyväskylän yliopistoon, historiaa Turkuun, Tampereelle ja Jyväskylään sekä viestintätieteitä Vaasan yliopistoon. Tiukan aikataulun takia päätin kuitenkin jättää väliin nuo historian pääsykokeet ja keskittyä vain yhteiskuntapolitiikkaan, ja jossain mielessä se kannattikin: sain toissapäivänä hyväksymiskirjeen Itä-Suomen yliopistolta ja tiedon, että pääsen opiskelemaan Kuopion yliopistoon. Eli nyt olisi ainakin yksi opiskelupaikka minne mennä, mutta vähän kyllä epäilyttää miten tulen sinne sopeutumaan. En siis tunne Kuopiosta yhtään ketään, lisäksi se on melko kaukana Tampereelta (jossa siis olen asunut koko ikäni) ja kavereiden opiskelupaikkakunnilta. Ykkösvaihtoehtoni olikin Jyväskylä, jossa mulla on jo ennestään tuttuja ja sieltä on myös hyvät junayhteydet melkein kaikkialle. Vastausta sieltä saa kuitenkin odottaa vielä muutaman viikon.

Mutta jokatapauksessa yliopisto-opiskelu olisi edessä ensi syksystä alkaen ja yhteiskuntapolitiikan valitsin lähinnä siksi, että se kuulosti tarpeeksi "yleispätevältä" ja koska menestyin lukioaikana suhteellisen hyvin yhteiskuntaopissa :).

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Etusivu » :: OFF-TOPIC :: » Koulu ja opiskelu